2016-03-30

Scandic kehittää organisaatiota pelillistämisen kautta

Yrityksen tuotekuva Scandic Hotels AB - Scandic kehittää organisaatiota pelillistämisen kautta

Scandic on mukana maaliskuussa 2016 alkaneessa GameOn-pelillisyysprojektissa. Projekti on TSR:n tukema ja Muutostaito Oy:n vetämä hanke, jonka tavoitteena on tuoda peleissä sovellettuja tekijöitä organisaatioympäristöön. GameOn projekti toteutetaan kahdessa tasossa: sisäisessä ja verkostotasossa.

GameOn-projektin tavoitteena on iteratiivisesti testata ja soveltaa pelillistämisen teoriasta nousevia työn muotoilukeinoja käytännössä. Työn pelillistäminen tarkoittaa, että peleissä usein sovellettuja motivaatiotekijöitä siirretään organisaatioympäristöön työmotivaation ja sitoutumisen parantamiseksi.

Pelillisyyden kehittämisen keskiössä on sisäinen taso, joka muodostuu Scandicin omista kehityshankkeista. Projektissa haetaan vastauksia Scandicin tavoitteisiin ja tarpeisiin pelillistämisen näkökulmasta. Muutostaito toimii hankkeessa kehittämisen ja pelillisyyden asiantuntijana, prosessikonsulttina sekä koordinaattorina. Projektin verkostotason tavoitteena on muodostaa kansallinen pelillisyyden osaamisverkosto, jota vetää Muutostaito. Verkosto koostuu yrityksistä ja asiantuntijoista, jotka ovat kiinnostuneita pelillisyyden soveltamisesta työssä.

”GameOn-projektin tavoitteena Scandicissa on asiakaskokemuksen edelleen kehittäminen henkilöstön valtuuttamisen ja pelillisten menetelmien tuella. Tiimiläisistä koostuvat työryhmät ideoivat itse keinoja kehittää omaa työtään ja kokeilevat uusia työkaluja ja toimintatapoja. Odotamme, että projektin kautta löydämme ajatuksia asiakaspalvelun jatkuvaan kehittämiseen, tiimiläisten osallistamiseen sekä digitaalisuuden lisäämiseen. Tarkoituksena ei ole synnyttää uutta tekemistä vaan korvata nykyistä tekemistä motivoivammilla työn tekemisen tavoilla”, kertoo Scandicin henkilöstöjohtaja Riikka Mattila.

Pelillisyyden avainsanoja GameOn-projektissa ovat: haasteet, pikaviestintä, hauskuus työssä, jakamisen kulttuuri, ystävällismielinen kisailu, läpinäkyvyys, tasot, palkitseminen, yllätyksellisyys, tarinallisuus, työntekijöiden omat videot ja postaukset, dashboardit, digitaalisuus, peukutukset, tapojen ja rutiinien muuttaminen, ketteryys, yhteiskehittäminen, välitön palaute ja parviäly. Pelillisyys muuttaa yrityskulttuuria yhteisöllisempään, avoimempaan, ketterämpään ja läpinäkyvämpään suuntaan.

Lisätietoja:

Kati Puukko, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Scandic Hotels Oy, puh.+358 40 563 7049, kati.puukko@scandichotels.com

Sami Sarén, Muutostaito Oy, 0400 353 652
Kari Malinen, Muutostaito Oy, 050 525 3943

www.scandichotels.fi


Scandic on Pohjoismaiden johtava hotelliketju, jolla on 230 hotellia ja lähes 42 000 hotellihuonetta seitsemässä maassa. Tavoitteenamme on asiakkaidemme viihtyminen, tulivatpa he meille majoittumaan, tapaamaan ystäviä tai tekemään töitä. Pohjoismaiden vihreimpänä hotelliketjuna keskitymme aina myös ympäristöön ja sosiaaliseen vastuuseen.

Muutostaito Oy soveltaa laajasti erilaisia pelillisiä menetelmiä muutosten toteutukseen ja oppimiseen liittyen. Muutostaidon asiantuntijaryhmällä on pitkä kokemus ja osaamista työyhteisöjen tutkimusperustaisesta kehittämisestä sekä osaamista pelillisyyden soveltamisesta organisaation kehittämiseen. Tausta ja yhteydet Aalto Yliopiston työpsykologian ja johtamisen tutkimusryhmään tukee tätä osaamista.


Lehdistötiedote lähetettiin Mynewsdeskin kautta

Tietoa yrityksestä: Scandic Hotels AB

Uutinen esitetään yhteistyössä MyNewsdeskin kanssa