2013-05-08

Toyotalta ainutlaatuinen Lithium Ion-teknologia nyt myös trukkeihin

Yrityksen tuotekuva Toyota Material Handling Sweden AB - Toyotalta ainutlaatuinen Lithium Ion-teknologia nyt myös trukkeihin

Toyota on vahvasti sitoutunut asiakkaiden liiketoiminnan kehittämiseen ottamalla samalla huomioon työturvallisuuden ja ympäristömme kestävän kehityksen. Täten Toyotalla on ilo
esitellä Suomen ensi-illassa ainutlaatuinen Lithium Ion-teknologia  (”Li-Ion”), joka tulee mullistamaan trukkien turvallisuuden, ympäristöystävällisyyden, tuottavuuden ja
kustannustehokkuuden sekä jopa varastojen rakentamisen lähitulevaisuudessa.

Lithium Ion-teknologian soveltamisesta trukkeihin on puhuttu jo vuosia mutta nyt se on
vihdoin totta. Toyota Material Handling Finland Oy tekee Logistiikka
2013-messuilla historiaa esittelemällä Suomen ensi-illassa ainutlaatuisen
Li-Ion -teknologian, joka tulee mullistamaan asiakkaiden trukkiliiketoiminnan
ja jopa varastojen rakentamisen lähitulevaisuudessa. Li-Ion –teknologia poistaa
monia rajoituksia verrattuna perinteiseen tekniikkaan ja tulee tarjoamaan
huikeita kehitysmahdollisuuksia trukkitoiminnassa.  

Toyota lanseeraa ensimmäisenä maailmassa kaksi kokonaista tuotemallistoa, jotka hyödyntävät Li-Ion-akkuteknologiaa. Toyota on kehittänyt ns. Li-Ion –malliston kolmesta BT
Levio-sarjan lavansiirtäjästä ja yhdestä BT Optio-sarjan keräilijästä. Uusi
mallisto on väriltään raikkaan sininen.

KUSTANNUSTEHOKKUUDEN OPTIMOINTI

Toyotan Li-Ion –trukit vähentävät energian kulutusta noin 20%:lla kehittyneen akku- ja lataustekniikan
ansiosta sekä ylilataamisen poistumisella. Vähentynyt energian kulutus
trukkikäytössä alentaa asiakkaan käyttökustannuksia. Käytännön toiminnassa kustannusedut
erityisesti vuorotyössä ovat merkittävät. Perinteinen akunvaihdon ja
vaihtoakkujen tarve poistuu ja samalla akulla voidaan ajaa jopa vuorokauden
ympäri (”24/7”) lataamalla akkua esimerkiksi kahvi- ja ruokataukojen aikana
vaikka tuotantotilassa.  Tällöin asiakkaalle ei mene aikaa ylimääräiseen akun vaihtoon, akun vaihdon välineistöä ja vaihtoakkua ei tarvita ja riski työtapaturmista akunvaihdon yhteydessä
poistuu. Akunvaihdon tarpeen poistumisen kautta trukin seisonta-aika on
minimoitu ja trukin käyttöaika ja tuottavuus kasvavat.

AKUN LATAUS JA KESTOIKÄ

Akun lataus tyhjästä täyteen kestään noin tunnin mikä on merkittävä aikasäästö perinteisen lyijyakun
6-10 tuntiin verrattuna. Latauksen aikana ei ole vuotojen tai akkunesteiden
kaasuuntumisen vaaraa mikä parantaa työturvallisuutta olennaisesti. Muita akun
ylläpitoon liittyviä etuja perinteisiin lyijyakkuihin verrattuna on mm. akun
vesityksen tarpeen poistuminen.

Mahdollinen akun ylilataaminen tai syväpurkautuminen ei lyhennä akun elinikää Li-Ion akuissa. Laajojen kenttätestien mukaan Toyotan Li-Ion akut kestävät noin 5000 latauskertaa
normaalissa käytössä ja käyttöolosuhteissa, mikä on noin kolminkertainen määrä
verrattuna perinteiseen teknologiaan. Kalenteri-ikänä Li-Ion akku kestää noin
kaksi kertaa pidempään kuin perinteinen akku. Tällöin esimerkiksi perinteisessä
keräilykäytössä itse kone kuluu loppuun nopeammin kuin akku. Lisäksi Li-Ion
akuissa koneen ottama teho akusta säilyy vakiona koko latausalueella akun
tyhjentyessä mikä lisää trukin tuottavuutta.

YMPÄRISTÖVAIKUTUKSIEN MINIMOINTI JA KESTÄVÄ KEHITYS

20% pienempi latausenergian tarve pienentää hiilijalanjälkeä merkittävästi. Lisäksi Li-Ion
teknologia poistaa vaarallisen lyijyn ympäriltämme. Vaarallisten lyijyvuotojen
ja haitallisten vetykaasujen muodostumisen riski poistuu täysin mikä tekee
työympäristöstä turvallisemman. Lisäksi Li-Ion akut ovat ympäristöystävällisempiä
kierrättää. Toyotalla on Suomessa yhteistyökumppani Li-Ion akkujen
kierrätykseen.

TULEVAISUUDEN VARASTOJEN JA TUOTANTOLAITOSTEN SUUNNITTELU

Toyotan Li-Ion teknologia tulee mullistamaan myös tilojen suunnittelun tulevaisuudessa.
Perinteisiä ilmastoituja akun lataus- ja vaihtotiloja ei enää tarvita, vaan
tila voidaan vapauttaa muuhun käyttöön. Asiakkaan ei myöskään tarvitse
investoida kalliisiin akunvaihtojärjestelmiin.

LI-ION TEKNOLOGIAN TAKAISINMAKSUAIKA

Toyotan Li-Ion teknologian takaisinmaksuaika voi olla jopa alle kolme vuotta. Huomattavia
säästöjä saadaan aikaan nopealla latautumisajalla, seisonta-ajan minimoinnilla
ja vaihtoakkujen tarpeen poistumisella. Li-Ion akut ovat myös käytännössä
huoltovapaita ja erillisiä lataushuoneita ei tarvita. Kustannussäästöjä saadaan
myös ylilataamisen poistumisella, joka voi aiheuttaa jopa 20% energiahukan
tavanomaisella akkutekniikalla. Edellä mainitut tekijät tuovat jopa tuhansien
eurojen kustannussäästöt joka vuosi verrattuna perinteiseen lyijyakkutekniikkaan.


Lehdistötiedote lähetettiin Mynewsdeskin kautta

Tietoa yrityksestä: Toyota Material Handling Sweden AB

Uutinen esitetään yhteistyössä MyNewsdeskin kanssa