2003-09-08

Asunnonhaku sähköistyi Lahdessa Novon ratkaisulla

Lahden kaupunkiseudun suurin vuokra-asuntojen omistaja ja välittäjä Lahden Talot Oy on ottanut käyttöön Novon eAsuminen- ja eLomake -ratkaisut sekä asuntotarjonnan esittelyyn että asuntohakemusten käsittelyyn. Lahdessa nopeasti omaksuttu sähköinen palvelumuoto on nostanut kahdessa kuukaudessa eLomakkeen käyttöasteen kaikista hakemuslomakkeista noin 60 prosenttiin ja käyntimäärän asuntopalvelun verkkosivuilla yli 40 000:een.

Lahden Talot Oy:n tavoitteena on ollut kehittää palvelujaan ajanmukaisemmiksi ja asiakasystävällisemmiksi. Sähköisen viestintä- ja palvelukanavan kautta asiakkaat saavat tarvitsemaansa monipuolista tietoa tarjottavista kohteista. Sähköisellä lomakkeella haetaan asuntoa, uusitaan hakemus tai tehdään esimerkiksi vikailmoitus: http://www.lahdentalot.fi.

Lahden Talot Oy:n toimitusjohtajan Juhani Jokelaisen mukaan järjestelmän valintakriteereistä merkittävimpiä olivat mahdollisuudet kattaa ratkaisulla tulevaisuudessa organisaation tiedon julkaisun, sähköisten lomakkeiden ja sähköisen asioinnin tarpeet. Integroitavuus operatiivisiin järjestelmiin, ratkaisujen käytettävyys ja kustannustehokkuus sekä toimittajan kokemus vaativista sähköisen liiketoiminnan hankkeista olivat myös tärkeitä tekijöitä valinnassa. "Olemme jo lyhyessä ajassa havainneet Novon ratkaisun tuoneen meille hyötyä, sillä yli puolet asuntohakemuksista tulee sähköisen palvelukanavan kautta suoraan asukasvalintajärjestelmäämme", mainitsee Jokelainen.

Käyttöönottoa edelsi Novon sähköisen asioinnin konsultointi, jonka aikana määritettiin palvelun tavoitetila sekä sitä tukevan sähköisen palvelukokonaisuuden konsepti. "On tärkeää luoda yhteiset tavoitteet ja määrittää selkeät kehitysvaiheet", toteaa Novon projektipäällikkö Esa Rikkonen.

eAsuminen-palvelun toteutusalustana on Novon Combo G2 -portaaliratkaisu. eLomake kuuluu Novon sähköisen asioinnin kokonaisratkaisuun ja se voidaan liittää sähköisen asioinnin toimialaportaaleihin sekä erilaisten palveluketjujen osaksi. Lahden Talot Oy:n hakemuslomakkeen teknisestä toteutuksesta Novo vastaa yhteistyössä Komartekin kanssa, jonka asukasvalintajärjestelmään käyttöönotettu palvelu integroituu.

Tietoa yrityksestä: CGI Suomi Oy