2013-01-23

Pirelli kasvattaa jännitystä uusilla F1-renkaita

Yrityksen tuotekuva Pirelli Tyre Nordic AB - Pirelli kasvattaa jännitystä uusilla F1-renkaita

Pirelli avaa F1-kauden 2013 pienoisella mullistuksella esittelemällä täysin uudenlaiset renkaat: P Zeron kuivalle säälle ja Cinturaton sadesäälle. Entistä pehmeämpi kumisekoitus ja suurempi ero kovien – jotka merkitään tänä vuonna oranssilla värikoodilla – ja pehmeiden renkaiden välillä asettaa aiempaa suurempia haasteita kuljettajille ja takaa jännittävämpiä kisoja katsojille.

Pirelli, joka on F1-mestaruuskisojen ainut rengastoimittaja, on kehittänyt aivan uuden sukupolven renkaita, jotka perustuvat aiempien vuosien MM-kisoissa saatuihin kokemuksiin, tiimien toivomuksiin ja kansainvälisen moottoriurheiluliiton FIAn sääntöihin. Yritys on kehittänyt renkaan, jonka kumisekoitus on aiempaa pehmeämpi ja rakenne joustavampi, ja jonka kruunu on vahvempi.

Tavoitteena on ollut luoda rengas, joka parantaa ajo-ominaisuuksia ja samaan aikaan lyhentää käyttöikää niin, että kilpailussa on käytävä vähintään kaksi kertaa varikolla. Uuden renkaan kumisekoitus saa aikaan sen, että eri renkaiden suorituskyvyssä on aiempaa suuremmat erot, mikä lisää tiimin mahdollisuuksia strategisiin rengasvalintoihin. Myös ohitustilanteita tulee yhden kisan aikana entistä enemmän.

Tänä vuonna myös renkaan sivupinnat ovat erinäköiset ja niiden värit erottuvat selvemmin. Uusi värimerkintä, oranssi, seuraa edellisvuoden hopeanväriä kovimman kumisekoituksen merkkinä.

”Vuoden 2013 rengas noudattaa Pirellin luomaa filosofiaa ensimmäiselle Formula 1-renkaalle vuonna 2011”, kommentoi Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hembrey. ”Tavoitteemme on luoda aina uusia haasteita kuljettajille ja varmistaa, että kaikki tiimit aloittavat uuden kauden renkaiden osalta samanlaisilla ehdoilla.”

”Viime vuonna tiimi kykeni keräämään informaatiota jokaisesta Grand Prix -kisasta, minkä ansiosta renkaat opittiin tuntemaan paremmin, kun ilmiömäisen alun jälkeen seitsemässä ensimmäisessä F1-kisassa oli seitsemän eri voittajaa. Vuoden loppuun mennessä kilpailu kuitenkin kapeni, ja toisinaan joillakin tiimeillä oli vain yksi varikkokäynti. Sama ilmiö nähtiin vuonna 2011, ja niinpä monet fanit olivat pettyneitä. Siksi tiimit pyysivät meitä vielä kehittämään renkaitamme täksi vuodeksi, jotta kisoihin luotaisiin uusia haasteita hieman eri tavalla kuin ennen. Tämänvuotiset renkaat tuovat peliin uudenlaisia ominaisuuksia, jotka helpottavat ohituksia ja varmistavat sen, että varikkokäyntejä tulee kahdesta kolmeen”, jatkaa Paul Hembrey.

Korkeampi lämpötila, pehmeämmät sivupinnat, parempi suorituskyky

Kaikissa uusissa Pirelli-renkaissa vuoden 2013 F1-kaudelle on aiempaa pehmeämpi kumisekoitus, minkä johdosta ne saavuttavat korkeimman toimintalämpötilansa nopeammin, jolloin kierrosajat ovat suunnilleen puoli sekuntia nopeampia kuin edellisenä vuonna.

Pirellin rengasteknologian nopea kehitys on johtanut siihen, että vuoden kovimmassa F1-renkaassa, P Zero Orangessa, on suurin piirtein yhtä pehmeä kumisekoitus kuin edellisen vuoden medium-renkaassa. Tämä vaikuttaa siten, että rengas rikkoutuu lämmön vaikutuksesta nopeammin, mutta renkaan suorituskyky pysyy huipputasolla hieman pidempään. Pitoa on myös parannettu, mikä saa aikaan nopeammat kierrosajat erityisesti poistuttaessa kaarteista ja siirryttäessä jarrutuksesta kiihdytykseen sekä päinvastoin.

Eri kumisekoitusten välisten erojen vaikutus on jopa 0,5 sekuntia kierrosta kohti, erotukseksi edellisen vuoden vähäisemmistä eroista etenkin kauden loppupuolella. Suuremmat erot pidossa ja renkaan suorituskyvyssä lisäävät mahdollisuuksia jännittäviin ohituksiin koko kisan ajan.

11 rengassarjaa autoa kohti merkitään viivakoodeilla

Pirellin Formula 1 -renkaat suunnitellaan Pirelli-laboratoriossa Milanossa ja valmistetaan tehtaalla, joka sijaitsee Izmitissä, Turkissa. Tässä tehtaassa valmistetaan ainoastaan F1-renkaita. Laaduntarkistuksen jälkeen renkaat lähetetään logistiikkakeskukseen Didcotiin, Isoon-Britanniaan, mistä ne sitten toimitetaan eri radoille.

Jokainen F1-ajoneuvo saa yksitoista rengassarjaa kutakin kilpailuviikonloppua kohti, kuusi sarjaa kovia renkaita ja viisi sarjaa pehmeämmistä sekoituksista valmistettuja. Yhteensä Pirelli valmistaa 1 800 rengasta kutakin kisaa varten.

Renkaat jaetaan tiimeille sattumanvaraisesti FIA:n sääntöjen mukaisesti, eikä Pirelli vaikuta tähän prosessiin mitenkään. Ennen vulkanisointia jokaiseen renkaaseen valetaan viivakoodi joka toimii sitten renkaan tunnisteena.

Radalla jokaiselle tiimille määrätään oma Pirelli-insinööri, ja yhteensä yrityksellä on radalla 55 henkilöä, jotka huolehtivat F1-kisoissa rengastöistä alkaen asennuksesta, logistiikasta ja vieraanvaraisuudesta aina insinöörintöihin saakka.

Lisätietoa

Kuvia

Videoita ja valokuvia verkkosivulta: https://connect.pirelli.com/

(Käyttäjätunnus: pass1onal – salasana: @Pirelli13).



Lehdistötiedote lähetettiin Mynewsdeskin kautta

Tietoa yrityksestä: Pirelli Tyre Nordic AB

Uutinen esitetään yhteistyössä MyNewsdeskin kanssa