2013-01-23
Pirelli kasvattaa jännitystä uusilla F1-renkaita
Pirelli avaa F1-kauden 2013 pienoisella mullistuksella
esittelemällä täysin uudenlaiset renkaat: P Zeron kuivalle säälle ja Cinturaton
sadesäälle. Entistä pehmeämpi kumisekoitus ja suurempi ero kovien – jotka
merkitään tänä vuonna oranssilla värikoodilla – ja pehmeiden renkaiden välillä
asettaa aiempaa suurempia haasteita kuljettajille ja takaa jännittävämpiä
kisoja katsojille.
Pirelli, joka on F1-mestaruuskisojen
ainut rengastoimittaja, on kehittänyt aivan uuden sukupolven renkaita, jotka
perustuvat aiempien vuosien MM-kisoissa saatuihin kokemuksiin, tiimien
toivomuksiin ja kansainvälisen moottoriurheiluliiton FIAn sääntöihin. Yritys on
kehittänyt renkaan, jonka kumisekoitus on aiempaa pehmeämpi ja rakenne
joustavampi, ja jonka kruunu on vahvempi.
Tavoitteena on ollut luoda
rengas, joka parantaa ajo-ominaisuuksia ja samaan aikaan lyhentää käyttöikää
niin, että kilpailussa on käytävä vähintään kaksi kertaa varikolla. Uuden
renkaan kumisekoitus saa aikaan sen, että eri renkaiden suorituskyvyssä on aiempaa
suuremmat erot, mikä lisää tiimin mahdollisuuksia strategisiin
rengasvalintoihin. Myös ohitustilanteita tulee yhden kisan aikana entistä
enemmän.
Tänä vuonna myös renkaan
sivupinnat ovat erinäköiset ja niiden värit erottuvat selvemmin. Uusi
värimerkintä, oranssi, seuraa edellisvuoden hopeanväriä kovimman
kumisekoituksen merkkinä.
”Vuoden 2013 rengas noudattaa
Pirellin luomaa filosofiaa ensimmäiselle Formula 1-renkaalle vuonna 2011”,
kommentoi Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hembrey. ”Tavoitteemme on luoda
aina uusia haasteita kuljettajille ja varmistaa, että kaikki tiimit aloittavat
uuden kauden renkaiden osalta samanlaisilla ehdoilla.”
”Viime vuonna tiimi kykeni
keräämään informaatiota jokaisesta Grand Prix -kisasta, minkä ansiosta renkaat
opittiin tuntemaan paremmin, kun ilmiömäisen alun jälkeen seitsemässä
ensimmäisessä F1-kisassa oli seitsemän eri voittajaa. Vuoden loppuun mennessä
kilpailu kuitenkin kapeni, ja toisinaan joillakin tiimeillä oli vain yksi
varikkokäynti. Sama ilmiö nähtiin vuonna 2011, ja niinpä monet fanit olivat
pettyneitä. Siksi tiimit pyysivät meitä vielä kehittämään renkaitamme täksi
vuodeksi, jotta kisoihin luotaisiin uusia haasteita hieman eri tavalla kuin
ennen. Tämänvuotiset renkaat tuovat peliin uudenlaisia ominaisuuksia, jotka
helpottavat ohituksia ja varmistavat sen, että varikkokäyntejä tulee kahdesta
kolmeen”, jatkaa Paul Hembrey.
Korkeampi lämpötila, pehmeämmät sivupinnat, parempi
suorituskyky
Kaikissa uusissa Pirelli-renkaissa
vuoden 2013 F1-kaudelle on aiempaa pehmeämpi kumisekoitus, minkä johdosta ne
saavuttavat korkeimman toimintalämpötilansa nopeammin, jolloin kierrosajat ovat
suunnilleen puoli sekuntia nopeampia kuin edellisenä vuonna.
Pirellin rengasteknologian
nopea kehitys on johtanut siihen, että vuoden kovimmassa F1-renkaassa, P Zero
Orangessa, on suurin piirtein yhtä pehmeä kumisekoitus kuin edellisen vuoden
medium-renkaassa. Tämä vaikuttaa siten, että rengas rikkoutuu lämmön
vaikutuksesta nopeammin, mutta renkaan suorituskyky pysyy huipputasolla hieman
pidempään. Pitoa on myös parannettu, mikä saa aikaan nopeammat kierrosajat
erityisesti poistuttaessa kaarteista ja siirryttäessä jarrutuksesta
kiihdytykseen sekä päinvastoin.
Eri kumisekoitusten välisten
erojen vaikutus on jopa 0,5 sekuntia kierrosta kohti, erotukseksi edellisen
vuoden vähäisemmistä eroista etenkin kauden loppupuolella. Suuremmat erot
pidossa ja renkaan suorituskyvyssä lisäävät mahdollisuuksia jännittäviin
ohituksiin koko kisan ajan.
11 rengassarjaa autoa kohti merkitään viivakoodeilla
Pirellin Formula 1 -renkaat
suunnitellaan Pirelli-laboratoriossa Milanossa ja valmistetaan tehtaalla, joka
sijaitsee Izmitissä, Turkissa. Tässä tehtaassa valmistetaan ainoastaan F1-renkaita.
Laaduntarkistuksen jälkeen renkaat lähetetään logistiikkakeskukseen Didcotiin, Isoon-Britanniaan,
mistä ne sitten toimitetaan eri radoille.
Jokainen F1-ajoneuvo saa
yksitoista rengassarjaa kutakin kilpailuviikonloppua kohti, kuusi sarjaa kovia
renkaita ja viisi sarjaa pehmeämmistä sekoituksista valmistettuja. Yhteensä Pirelli
valmistaa 1 800 rengasta kutakin kisaa varten.
Renkaat jaetaan tiimeille
sattumanvaraisesti FIA:n sääntöjen mukaisesti, eikä Pirelli vaikuta tähän prosessiin
mitenkään. Ennen vulkanisointia jokaiseen renkaaseen valetaan viivakoodi joka
toimii sitten renkaan tunnisteena.
Radalla jokaiselle tiimille
määrätään oma Pirelli-insinööri, ja yhteensä yrityksellä on radalla 55
henkilöä, jotka huolehtivat F1-kisoissa rengastöistä alkaen asennuksesta,
logistiikasta ja vieraanvaraisuudesta aina insinöörintöihin saakka.
Lisätietoa
Kuvia
Videoita ja valokuvia verkkosivulta: https://connect.pirelli.com/
(Käyttäjätunnus: pass1onal – salasana: @Pirelli13).
Lehdistötiedote lähetettiin Mynewsdeskin kautta
Tietoa yrityksestä: Pirelli Tyre Nordic AB
Uutinen esitetään yhteistyössä MyNewsdeskin kanssa